janinehageman.reismee.nl

Week 9!

Hujambo!

Mijn blog een dagje te laat, maar met een goede reden, want ik ben 3 dagen op safari geweest!
Eerst nog een update over de afgelopen week, helaas lukt het uploaden van foto's niet, dus de safari foto's houden jullie tegoed!

Afgelopen maandag ben ik in het ziekenhuis in Arusha begonnen op de verloskunde afdeling, omdat de andere afdelingen iets teveel indruk maakten. Na 2,5 uur wachten op de afdeling was er zowaar een arts die een korte rondleiding gaf en vertelde dat ik morgen mee kon met de ronde over de afdelingen. Helaas dus geen patiënten vandaag, maar hopelijk morgen wel. In Tengeru lekker samosa's gehaald, een gefrituurd loempiablad gevuld met gehakt. Daarna op het terras lekker frietjes met kip van de bbq gegeten om daarna een middagje te relaxen in het zonnetje.

Dinsdag op tijd richting het ziekenhuis en zowaar begon de ronde ook op tijd. Er liggen veel bijzondere casussen hier op de verloskunde, denk aan zwangerschapsvergiftiging, te hoge bloeddruk, buitenbaarmoederlijke zwangerschap en vrouwen met problemen na de bevalling zoals een herseninfarct of veel bloedverlies. Helaas wordt de ronde hier met ongeveer 20 artsen en verpleegkundigen gedaan, dus meer dan een beetje meeluisteren kan je niet. Na 2,5 uur patiënten te zien terug naar de beval kant, waar een vrouw aan het bevallen was. Het hoofdje wilde alleen echt niet geboren worden, maar omdat ze hier geen vacuüm extractie kunnen doen, gaan ze heel hard op de buik hangen en duwen om vanaf daar het kindje naar beneden te duwen. Super pijnlijk voor de vrouw en het kindje deed het daarna ook niet goed. Er was wel een hartslag, maar de ademhaling wilde niet zelfstandig op gang komen. Gelukkig hebben ze hier wel echt kennis en werd het kindje beademd totdat het zelf ging ademen. De afdeling was daarna leeg, dus lekker naar huis waar het zonnetje weer erg genieten was. Cas is vandaag begonnen met het lopen van de Nijmeegse vierdaagse, de eerste dag heeft hij al gehad!

Op woensdag is er altijd markt in Tengeru en dat was te merken, want de daladala, het busje, deed er super lang over voordat het bij het ziekenhuis was. Het is het enige vervoersmiddel, dus ik heb weinig keus en als je er 45 minuten in plaats van 25 over doet om ergens te komen, is dat gewoon Afrikaans. Ik mocht zowaar meehelpen op de verloskunde met bloeddruk meten en vrouwen opnemen die met weeën binnen kwamen, erg leuk! Er waren Tanzaniaanse verloskunde studenten en bij de bevalling waar we meegekeken hebben, werd er dan ook veel uitgelegd over alle stappen en medische handelingen die je moet uitvoeren, ook voor mij leerzaam en fijn om te zien dat de verpleging echt wordt opgeleid. Het kindje deed het erg goed, dus het was een fijne dag in het ziekenhuis! 's Middags Arusha in om de safari te regelen en met Kaat en Nadeche naar de Masai markt. Nog wat leuke souvenirs gescoord, maar die laat ik pas zien als ik weer in Nederland ben. Via de supermarkt met uiteraard een ijsje weer naar huis waar de frietjes al stonden te wachten. Na het eten afscheid genomen van Denise, die haar tijd in het vrijwilligershuis heeft gehad. Cas is ook weer terug op Heumensoord met een hoop blaren, maar hij is halverwege!

Omdat ik de afgelopen keren zo heb genoten in het weeshuis ben ik daar op donderdag weer naartoe gegaan samen met Kaat. Heerlijk met de babies knuffelen, met de kleintjes spelen en eten geven en genieten van alle vrolijke kindjes. Lekker geluncht bij een restaurantje om de hoek met loungebanken en na mn broodje mezelf verwend met brownie en ijs. Relaxed een boekje gelezen voordat we nog weer terug naar het weeshuis gingen. Daar nog lekker met de babies buiten gezeten en ja het is wel heel leuk om op mijn rug te klimmen en liggen, lekker genieten! Thuis m'n tas ingepakt en vroeg m'n bedje in gegaan, want morgen begint mijn safari!

Op vrijdag om half 8 de deur uit voor de safari! Samen met Nadeche ga ik 3 dagen op pad om zoveel mogelijk wilde dieren te spotten. Vandaag naar Tarangire National Park, waar ik super veel olifanten heb gezien, maar ook zebra's, giraffen, wildebeasts, impala's, een nijlpaard en vele vogels. De olifanten zijn erg indrukwekkend en kwamen dichtbij de auto, staken voor de auto over of bleven rustig aan de kant staan wandelen. Vlak voor de auto stak een volledige groep olifanten over met allemaal kleintjes erin, zoooooo lief! Ook kwamen we langs een karkas van een zebra, waar alleen de huid nog maar van over was, dat is wel echt de natuur op zijn puurst. Bij de lunchplek werden we half aangevallen door aapjes die het op je eten hebben gemunt, maar wij wonnen. Terug bij de auto bleek er een slang in een andere jeep te zijn gekropen, maar die kregen ze er niet meer uit. Hij zat volledig onder de motorkap verstopt en dat leverde nogal wat commotie op. Erg genoten van de eerste dag met al zoveel wilde dieren! Op de camping lekker gegeten en toen met Cas gebeld, want hij heeft de vierdaagse gewoon uitgelopen! Ik ben echt super trots op hem en vond het vandaag even jammer dat ik niet in Nederland was om hierbij te zijn, maar ik moet nu gewoon volop genieten van al het moois in Tanzania!

De tent sliep heerlijk en op zaterdag na n uitgebreid ontbijt op naar de Ngorogoro krater. Een prachtige route omdat je eerst naar de rand van de krater moet rijden voordat je erin kan afdalen. Het uitzicht is prachtig en in de krater waren er heel veel dieren te spotten. Buffels, zebra's en wildebeasts liepen overal door de krater en ook heb ik hyena's, antilopes en gazellen gezien. We hadden echt geluk vandaag, want we hebben 2 groepen vrouwtjes leeuwen met welpjes gezien en op een andere plek in de krater 2 mannetjes leeuwen! Wat zijn dat indrukwekkende beesten om van zo dichtbij te zien. Er was ook een grote hippo pool, waar vele nijlpaarden bij elkaar zaten, omringd door allerlei exotische vogels. Geluncht bij een andere hippo pool waar je op de rotsen luncht, terwijl 5 meter voor je de nijlpaarden zwemmen in het meer. Op de terugweg stonden er ineens heel veel jeeps met verrekijkers, wat bleek, er stonden 2 neushoorns aan het meer! Ja het is met een verrekijker, maar 2 neushoorns in het wild zien is toch wel heel bijzonder, omdat ze hier erg zeldzaam zijn. Helemaal enthousiast weer terug naar de camping, waar ik na een lekker diner en kletsen met Cas heerlijk m'n tentje opzocht.

Zondagochtend stond de wekker lekker vroeg, want het meer heeft uitzicht over Lake Manyara en ik wilde de zonsopkomst graag zien. Beetje jammer van alle wolken ochtends, maar het uitzicht en de stilte in de ochtend waren prachtig. Vandaag op naar Lake Manyarax waar we helaas bijna 2 uur moesten wachten totdat we het park in mochten. De vele aapjes die we gelijk onderweg zagen en de olifanten in de bosjes maakten het wachten gelijk goed, wat is het bijzonder dat alle wilde dieren hier zo samen leven en wij daar een stukje van kunnen zien. Het is een veel rustiger park dan de afgelopen 2 dagen, maar ik heb wel een paar witte flamingo's gezien in het meer! Ook waren er zebra's in een poel aan het drinken en een kleintje bij haar mama. Op weg naar de lunchplek stond er ineens een giraf op 1 meter van de weg af, die was net overgestoken. Wat een groot beest van zo dichtbij, helaas vond hij de auto niet zo leuk, dus met n seconde was hij verdwenen in de bosjes. Na een lunch aan het meer kwamen we op de terugweg nog meer giraffen in de bosjes tegen en een grote groep impala's die de weg over aan het rennen en springen waren! Wat waren het 3 prachtige dagen met zoveel mooie dieren! Helemaal voldaan terug naar huis, waar Evelien, een nieuwe vrijwilliger, met Kaat op ons wachtten. En ja, na 3 zulke prachtige dagen was ik lekker moe, dus kwam m'n blog vandaag.

Nog een weekje in het vrijwilligershuis, want zaterdag begint de vakantie! Nog 3 daagjes in het ziekenhuis en een dag naar het weeshuis, voordat ik Cas weer kan knuffelen!

Liefs,
Janine

Ina

Nu begin ik echt jaloers te worden, wat een prachtig avontuur.
Lekker blijven genieten meissie en zaterdag zie je Cas weer.
Dikke knuffel papa, mama en Judith

Josephine

Weer mooi omschreven allemaal, wat moet het daar prachtig zijn! Heel vet om al die dieren in het wild te zien.
En fijn dat jullie hadden gewonnen van de aapjes tijdens de lunch haha.
Geniet er nog even van!

Marie-Jose

wat een mooi verslag van jouw indrukwekkende safari. Ik denk dat je het met eigen ogen moet zien om er zo van te kunnen genieten zoals jij omschrijft. En apen verslaan dan moet je toch wel apetrots zijn.
En je ervaringen in het ziekenhuis het maakt het leven heel boeiend en ook de toekomst.
Jij schrijft met veel passie en dat maakt het voor mij heel voelbaar.
Geniet nog een paar mooie dagen in het ziekenhuis en het vrijwilligershuis om dan samen met Cas nog mooie weken op vakantie te gaan.
Geniet ervan.

Yvonne

Het grote avontuur eindigt binnenkort maar wat een avontuur,met volop ervaringen in het ziekenhuis. Mooie belevingen, dramatische gebeurtenissen, avontuurlijke reisjes, tochten enz. Eigenlijk teveel om op te noemen. Maar waarschijnlijk ook vriendschappen voor het leven gemaakt. En dit heeft je kijk op heel veel dingen voor altijd verandert..Nu nog de laatste dagen en dan komt de mooiste tijd eraan NL. samen met Cas op vakantie.Heb genoten van je blog,veel liefs van ons aan jullie beiden

Oma,

Hallo Lieve Janine,

Wat heb ik genoten van al je mooie en byzondere verhalen. Nog een paar dagen en dan kunnen Cas en jij samen nog meer ervaringen opdoen. Ik wens jullie beidjes heel veel plezier en nog een hele fijne tijd. Liefs en tot horens
Oma.