janinehageman.reismee.nl

De laatste week!

Hujambo!

Al wachtend op de taxi naar het vliegveld mijn laatste blog over mijn vrijwilligerswerk in Tanzania!

Afgelopen week heb ik nog 3 dagen op de verloskunde afdeling in Arusha gestaan, wat me goed is bevallen.

Op maandag was het druk met alle bevallende vrouwen, terwijl ik aan het helpen was om vrouwen op te nemen, miste ik dan ook gelijk de eerste bevalling. Daarna dan ook maar bij de beval bedden gebleven en een tweede bevalling gezien. Het hoofdje wilde niet geboren worden en omdat ze hier geen vacuĆ¼m pomp hebben, is de enige andere optie heel veel kracht te zetten op de buik om het kindje omlaag te duwen. Ontzettend pijnlijk voor de vrouw, maar helaas de enige mogelijkheid om het kind geboren te laten worden. Het kindje deed het gelukkig gelijk goed, alleen kreeg de moeder een heftige nabloeding. Gelijk werd een heel team opgeroepen van artsen en verpleegkundigen die keurig volgens protocol de bloeding stopten. Voor mij heel fijn om te zien dat ze goed geschoold zijn en precies wisten wat ze moesten doen! Avonds zijn we lekker uit eten geweest en daarna naar de bioscoop gegaan, Mama Mia kijken! Een heerlijk relaxed avondje dus.

Op dinsdag weer op de verloskunde, waar ik weer een beetje pech had, want terwijl ik materialen aan het halen was voor de bevalling in de andere kamer, werd het kindje al geboren. 2 minuten de deur uit en er was een prachtig kindje. Bij de volgende bevalling mocht ik heel veel meehelpen, wat erg leerzaam was! Hartje luisteren en een poging gedaan een infuus te prikken, mis dus... De bevalling was weer moeizaam, maar gelukkig werd er een gezond jongetje geboren. Omdat de moeder gehecht moest worden, kon ik heerlijk met de kleine knuffelen, echt even genieten. Met positieve energie weer naar huis waar ik een relaxed middagje had. Na het eten nog gezellig film gekeken met de meiden en afscheid genomen van Nadeche, die vannacht naar huis gaat.

Woensdag was mijn laatste dag in het ziekenhuis, best gek na 10 weken om nog een keer te gaan. De afdeling was helaas de hele ochtend uitgestorven, er was geen zwangere vrouw te vinden. Bij de keizersnedes mocht ik niet meekijken, dus meer dan een beetje op de afdeling zitten zat er niet in. Wel nog een kindje van de keizersnede naar de couveuse afdeling gebracht, waar ik nog niet was geweest. Allemaal kindjes met sondes en zuurstof in een soort afwasteiltjes met handdoeken erin, de thermostaat flink opgestoken en veel verpleegkundigen die continu de babies in fe garen houden. Hier kan wel echt goede zorg gegeven worden aan pasgeboren met een moeilijke start. Zonder bevalling helaas naar huis, het zit erop, best gek. Thuis lekker wat gelezen en ontspannen en toen genieten van de frietjes! Daarna weer een lekker avondje film kijken en spelletjes spelen met de meiden.

Op donderdag ben ik met Kaat meegegaan naar het weeshuis, ik word daar ontzettend vrolijk van om met de kindjes te spelen, te helpen met eten en gewoon even te genieten van de vrolijke omgeving. Ook weer lekker geluncht bij een restaurantje om de hoek om daarna nog lekker even verder te spelen met ze! Een heerlijk dagje genieten als afsluiting. Thuis alvast wat spullen bij elkaar gezocht en n rustig avondje gehad.

Gisteren heb ik op mn gemak alles ingepakt en bij elkaar gezocht, het past gewoon weer in mn backpack! Na de lunch met Evelien nog een rondje gewandeld vanaf het huis en even bij het riviertje geweest en wat straatjes ingewandeld. Overal krijg je gezelschap van kindjes, die toch wel graag even aan je willen zitten of mee willen wandelen, erg grappig en na 10 weken blijft dat leuk! Als afsluiting zijn we lekker uit eten geweest en heb ik heerlijk pizza gegeten!

Nu zit ik klaar voor vertrek naar Dar es Salaam, waar ik vanavond Cas weer zie! Vanaf morgen een paar dagen relaxen op Zanzibar en vrijdag vertrekken we op de rondreis door Tanzania, Malawi, Zambia, Zimbabwe en Botswana richting Johannesburg. Ik zal gedurende mn reis geen of heel weinig internet hebben, dus jullie zullen 4 weken geduld moeten hebben om al mijn reisavonturen te lezen!

Ik heb ontzettend genoten de afgelopen weken van al het moois dat ik mee heb mogen maken en zal dit vrijwilligerswerk nooit vergeten!

Tot in september!

Liefs,
Janine

Yvonne

Prettige vakantie

Ellie

Janine ik heb genoten van al je verhalen en vaak onder de indruk van wat je allemaal gezien hebt.
Een hele fijne vakantie.

Rina

Wat jammer dat je verhalen stoppen maar na je vakantie hopelijk nog meer.
Fijne vakantie.

willy

heel erg bedankt voor al je prachtige verhalen, ik vond het heerlijk om mee te mogen genieten.
Jammer dat het nu stopt,
Hele fijne vakantie

Rene en Els Etienne

Hoi Janine,
Wat een geweldige verhalen, we hebben ze allemaal gelezen hoor! Wat een wereld van verschil met hier. Het is best ook wel moeilijk geweest soms, maar jij zou Janine niet zijn als je daar het positieve niet uit zou halen. We hebben heel veel bewondering en respect voor jou en alles wat je daar hebt kunnen doen. Bedankt voor de interessante verhalen en mooie foto's. Nu lekker gaan genieten met Cas, dat heb je wel verdiend. Lieve groetjes van Rene en Els

Mark & Laura

Hey Janine,

Tof om deze bijzondere ervaringen op deze manier op afstand te kunnen volgende.
Geniet van de welverdiende vakantie en gave trip die jullie nu gaan maken! :)

Groetjes,

Mark & Laura

Anita

Wat hebben we genoten van alle verhalen !
Maar nu heb je eindelijk tijd voor vakantie. Dat heb je wel verdiend.
Heel veel plezier tijdens de mooie reis die je samen met Cas gaat maken; geniet ervan :-)
Liefs, Anita & Jacques

Joke en Herman

Lieve Jeanine,
We hebben erg genoten van al je avonturen. Geniet lekker samen met Cas van een welverdiende vakantie.
Knuffel van ons

Amie

Hoi Janine, vanwege mijn vakantie lees ik je berichten op een later tijdstip. Je geniet nu van een prachtige rondreis met Cas: uitrusten, genieten, verwerken van alle indrukken van de afgelopen periode en ook weer nieuwe energie opdoen! Fijn om je op deze manier te kunnen volgen op deze bijzondere "ontdekkingstocht"!! Hartelijke groeten!